شبکه  استارک نت (Starknet) | فراز سرور

شبکه  استارک نت (Starknet) | فراز سرور

یکی از شبکه هایی که به عنوان شبکه لایه دوم بر روی اتریوم عمل می کند، شبکه  استارک نت (Starknet) می باشد. این شبکه توسط استارک ور ایجاد شده است و به هر dApp این امکان را می دهد تا به مقیاس پذیری نامحدودی برای محاسبات خود دست پیدا کند. این موضوع بدون به خطر افتادن ترکیب بندی امنیت اتریوم انجام می شود که در نوع خود بسیار جذاب است. برای آشنایی بیشتر با شبکه  استارک نت (Starknet) تا انتها با فراز سرور همراه باشید.

تعریف شبکه استارک نت

شبکه  استارک نت از نوع فناوری ZK-Rollup استفاده می کند که بدون مجوز و مقاوم در برابر سانسور است و توسط استارک ور ایجاد شده است. این شبکه بر اساس زبان برنامه نویسی تورینگ Cairo ایجاد شده است. توسعه دهندگان این شبکه، کاربران و گره های شبکه  استارک نت (Starknet) می توانند هر کاری را که از یک Rollup لایه 2 بدون مجود انتظار می رود را انجام دهند.

توسعه دهندگان ممکن است که برنامه های پیاده سازی منطق تجاری برای خود بسازد و آن ها را در این شبکه مستقر کنند و یا ممکن است تراکنش هایی را در استارک نت ارسال کنند تا آن ها اجرا شود. تمام تراکنش هایی که در این شبکه انجام می شود به صورت دوره ای دسته بندی می شود و اعتبار آن ها در استارک پروف و یا Stark proof ثابت می شود تا در اتریوم تأیید شود.

به تعبیری دیگر استارک نت راهکار شبکه استارک ور در زمینه مقیاس پذیری مبتنی بر الگوریتم استارک می باشد که مقیاس پذیری بالاتر را در کنار هزینه گس کمتر و همچنین امنیت بالاتر برای کاربران خود فراهم می کند. این شبکه به برنامه ها اجازه می دهد تا بدون به خطر انداختن امنیت، مقیاس پذیری داشته باشند و کاربران نیز برای انجام تراکنش های خود، هزینه معقولی را بپردازند.

کاربران در شبکه  استارک نت

همان طور که گفته شد، استارک ها به عنوان یک سیستم اثبات عمل می کنند تا با استفاده از آن ها محاسبات در شبکه تأیید شود. استارک نت بدون مجوز بوده و یک شبکه لایه دوم مبتنی بر بلاک چین اتریوم می باشد. کاربران در آن می توانند با استفاده از زبان تورینگ Cario قرارداد های هوشمند را ایجاد کرده و بر خلاف اتریوم، قرارداد های هوشمند ایجاد شده را در شبکه استارک نت را با سایر قرارداد های هوشمند شبکه تعامل دهند.

در این شبکه تمامی تراکنش ها دسته بندی می شود و برای پردازش و اثبات ارسال می شود. کاربران در شبکه شبکه  استارک نت (Starknet) به چند دشته تقسیم می شوند که عبارت اند از ترتیب دهندگان، اثبات کنندگان، توسعه دهندگان و در نهایت کاربران معمولی. ترتیب دهندگان در این شبکه تراکنش ها را دسته بندی کرده و بلوک های جدید را پیشنهاد می دهند.

اثبات کنندگان بلوک های جدید را اثبات و تأیید می کنند. توسعه دهندگان نیز قرارداد های هوشمند خود را در شبکه مستقر کرده و در نهایت کاربران معمولی هم در شبکه به انجام تراکنش های مختلف می پردازند.

ویژگی های Starknet

مقیاس پذیری و یکپارچگی

یکی از اصلی ترین ویژگی های این شبکه مقیاس پذیری است، در حالی که امنیت لایه اول اتریوم را نیز برای اثبات و سپس تأیید محاسبات در خود جای داده است.

همه منظوره

از شبکه  استارک نت می توان در هر منطق تجاری و تنظیم همه قرارداد های هوشمند استفاده نمود.

ترکیب پذیری

شبکه  استارک نت (Starknet) ترکیب پذیری در سطح اتریوم را فراهم می کن که می توان باعث توسعه و نوآوری شود.

نقشه راه شبکه  استارک نت

مرحله اول: مجموعه های تک برنامه ای

با انجام این مرحله توسعه دهندگان می توانند تا برنامه های مقیاس پذیری خود را در استارک نت ساخته و آن ها را مستقر کنند. در این مرحله هر نمود قادر به اجرای یک برنامه واحد خواهد بود. با استفاده از آن می توان نمونه های مختلفی از یک برنامه را ایجاد کرده و اجرا نمود.

مرحله دوم: مجموعه چند برنامه

در این مرحله چندین برنامه در حال اجرا در یک نمونه استارک نت و دسترسی به یک وضعیت لایه دوم جهانی پشتیبانی می کند. این کار قابلیت همکاری را در بین برنامه های مختلف ایجاد کرده و باعث صرفه جویی در هزینه های گس نیز می شود. همچنین در این مرحله استارک نت یک چهار چوب کاملاً کاربردی برای اجرای چندید برنامه با هر منطق تجاری دلخواه بر روی اتریوم ایجاد خواهد کرد.

مرحله سوم: جمع آوری غیر متمرکز

آخرین مرحله هم تمرکززدایی از عملکرد آن است. در این موضوع لایه بدون مجوز Sequencers و Provers تضمین می کند که در شبکه سانسوری وجود نداشته باشد و در مقابل سانسور مقاوم خواهند بود. همچنین استفاده از Stark proofs نیز تضمین می کند که همه می توانند زنجیره کمال استارک نت را با نیاز های سخت افزاری کمتر و بدون توجه به توان عملیاتی تأیید کنند.

کلام آخر

شبکه  استارک نت (Starknet) به عنوان یک شبکه لایه دوم عمل می کند و در آن مقیاس پذیری و همچنین استفاده از قرارداد های هوشمند مبتنی بر بلاک چین اتریوم انجام خواهد شد. این شبکه دارای نقشه راه خوب و قوی می باشد که آن را به یکی از گزینه های مؤثر و مفید در بین شبکه های L2 موجود بدل کرده است.

اگر می خواهید باز هم اطلاعات بیشتری در مورد شبکه های لایه دوم اتریوم به دست بیاورید، سری هم به وب سایت فراز سرور بزنید.

 

مقالات پربازدید این هفته :

آموزش صرافی BingX

استفاده از ویزا کارت مجازی برای پی پال

کسب درآمد از بازی Second Life

ارسال پاسخ