ارز مسافرتی چیست ؟ | فراز سرور

ارز مسافرتی چیست ؟ | فراز سرور

اگر شما هم قصد مسافرت به خارج از کشور را دارید و می خواهید هزینه های مسافرت های خود را کاهش دهید. می توانید از ارز مسافرتی استفاده کنید. با استفاده و دریافت ارز مسافرتی با توجه به قیمت آن می توانید هزینه های سفر خود را تا حدی کاهش دهید. اما اینکه ارز مسافرتی چیست؟ چه مزایایی دارد و این ارز باری مسافرت به چه کشور هایی پرداخت می شود، تا انتها با فراز سرور همراه باشید.

تعریف دقیق ارز مسافرتی

ارز مسافرتی مبلغی است که به عنوان کمک هزینه از بانک مرکزی و یا بعضی از صرافی های معتبر دریافت شده و به افرادی که قصد مسافرت به بعضی کشور های خارجی را دارند، پرداخت می شود. این ارز ها دارای قیمت کمتری نسبت به بازار می باشند و برای کاهش هزینه های سفر به افراد پرداخت می شود.

لازم به ذکر است که این مبلغ فقط یک بار در سال به هر فرد تعلق می گیرد و افراد برای مسافرت های خارجی خود در سال فقط یک بار می توانند ارز مسافرتی دریافت کنند. برای دریافت این ارز ابتدا باید بلیط هواپیمای خود را خریده و سپس با مراجعه به یکی از بانک های مربوطه و ارائه بلیط، اقدام به دریافت ارز مسافرتی کنید.

در گذشته نه چندان دور هر فردی که قصد مسافرت داشت مبلغی برابر 1000 دلار آمریکا به او پرداخت می شد اما از سال 1396 و با توجه به افزایش ناگهانی قیمت دلار در کشورمان، این مبلغ به 300 دلار یا یورو کاهش پیدا کرد.

دریافت ارز مسافرتی چه مزایایی دارد؟

ارز مسافرتی توسط بانک مرکزی و یا صرافی ها به افراد پرداخت می شود که همان طور که گفته شد مبلغی برابر 300 دلار و یا یورو و فقط 1 بار در سال پرداخت می شود. بزرگ ترین مزیت دریافت ارز مسافرتی، قیمت پایین آن نسبت به نرخ بازار است که باعث می شود هزینه های مسافرت تا حدی کاهش پیدا کند.

ارز مسافرتی برای سفر به کدام کشور ها پرداخت می شود؟

ارز مسافرتی، همان طور که گفته شد، فقط یک بار در سال و برای مسافرت به کشور های ترکیه، ارمنستان، امارات، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، اوکراین، افغانستان، بحرین، ازبکستان، کویت، پاکستان، قطر و عمان پرداخت می شود. علاوه بر این ها هم برای مسافرت به کشورهای صربستان، تایلند، مالزی  و کشور های اروپایی مبلغی برابر 1000 یورو پرداخت می شود.

برای دریافت ارز مسافرتی به چه مدارکی نیاز دارید؟

برای دریافت این ارز باید مدارک زیر را تهیه کرده و به بانک های مربوطه ارائه دهید:

  • حواله ارز مسافرتی که توسط بانک صادر می شود.
  • بلیط هواپیما
  • اصل کارت ملی
  • اصل گذرنامه
  • تکمیل فرم دریافت ارز مسافرتی
  • ویزای کشور مقصد
  • اصل رسید واریز عوارض خروج از کشور

ارز مسافرتی را از چه بانک هایی می توان دریافت نمود؟

با در دست داشتن مدارک بالا می توانید ارز مسافرتی را برای سفر به کشور مورد نظرتان دریافت کنید. برای دریافت این ارز  می توانید به بانک ملت چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی، بانک تجارت، پارسیان، سامان و بانک ملی مراجعه کرده و با ارائه مدارک ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.

در زمان دریافت این ارز باید به چه نکاتی توجه کنید؟

دریافت فرم تقاضای ارز مسافرتی از بانک به صورت الکترونیکی انجام می شود و نرخ درج شده در آن با توجه به نرخ روز ذکر شده است. پس اگر قیمت ارز نسبت به هفته قبل و بعد متفاوت بود، به هیچ عنوان تعجب نکنید.

اگر شما به سفر زیارتی خواهید رفت، برای دریافت ارز مسافرتی باید نام شما در سامانه حج و زیارت ثبت شده باشد.

برای دریافت ارز مسافرتی برای یک خانواده لازم است که تمام افراد آن در بانک حضور داشته باشند و برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنند. به عنوان مثال اگر یک خانواده 5 نفره قصد دریافت ارز مسافرتی و سفر به خارج از کشور را دارند، باید هر 5 تای آن ها در بانک حضور پیدا کنند.

در صورتی که گذرنامه شما تغییر کرده باشد و یا گذر نامه المثنی دریافت کرده باشید، حتماً باید نوع قبلی به بانک ارائه داده شود.

ارز مسافرتی را چگونه در فرودگاه دریافت کنیم؟

اگر می خواهید پرواز خروجی از کشور شما از فرودگاه امام خمینی می باشد، می توانید ارز مسافرتی خود را از بانک سامان، ملی و ملت دریافت کنید. اما اگر از فرودگاه های ساری، اصفهان، اهواز، ارومیه و تبریز قصد پرواز دارید، می توانید از بانک ملی فرودگاه اقدام به دریافت ارز مسافرتی خود کنید.

چه زمانی برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنیم؟

برای دریافت این ارز می توانید تا 7 روز کاری قبل از تاریخ سفر خود اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که در روز سفر خود نیز می توانید با مراجعه به بانک های ذکر شده به دریافت ارز مسافرتی خود بپردازید اما بهتر است که چند روز قبل این کار را انجام داده باشید و آن را به روز سفر خود موکول نکنید.

کلام آخر

ارز مسافرتی چیست؟ این از جمله سؤال هایی است که برای مسافران خارج از کشور به وجود می آید. این ارز توسط بانک مرکزی و برخی از صرافی های معتبر به افراد پرداخت می شود که با توجه به نرخ پایین تری که نسبت به بازار دارند، می تواند در کاهش هزینه های سفر تأثیر گذار باشد. در مورد مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی و همچنین نحوه دریافت آن در بالا صحبت کردیم.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، فراموش نکنید که حتماً صفحه اینستاگرام فراز سرور را دنبال کنید که کلی مطلب خوب و مفید برای شما تدارک دیده ایم.

 

مقالات پرکاربرد این هفته :

نرم افزار کسب درآمد با دیدن تبلیغات روزی 20 دلار

لیکوئید شدن یا نقدینگی در رمزارز ها چیست؟

پرفکت مانی چیست ؟

ارسال پاسخ